Czy warto się poświęcać w obsłudze klienta?

By | lutego 25, 2018 Leave a Comment



















Czy masz wrażenie, że obsługa klienta to przykry obowiązek? Starasz się w sposób maksymalny zaoferować  zadowolić go, a on odchodzi nic nie kupując? Czy odnosisz wrażenie, że traktujesz klienta niczym namolnego komara przed burzą? Jeśli na te pytania odpowiedziałeś twierdząco to może pora przyjrzeć się swojemu zachowaniu i stosunkowi wobec klienta, który jest twoim największą wartością i dobrodziejstwem w pracy.

Często zdarza się, że pomoc klientowi traktujemy jak przykry obowiązek. Klient jawi się on nam jako wymagający i roszczeniowy typ, który oczekuje niemożliwych rzeczy. Najlepiej, aby były one po okazjonalnej cenie lub za darmo. Takich klientów, którzy chcą dostać coś jak najmniejszym kosztem spotkamy wszędzie. Nie ustrzeżemy się przed „łowcami” okazji, którzy będą czyhali na najdrobniejszą okazję i bili się o towar. Znajdziemy również świadomych konsumentów, których to głównym wyznacznikiem zakupu nie będzie niska cena. Warto tych świadomych (jak i tych mniej) obsługiwać na najwyższym poziomie, stosując kilka poniższych zasad.

Pierwsza (i najważniejsza) zasada dla mnie jest taka, że obsługując klienta  traktujmy każdego z nich indywidualne. Poświęcając mu czas, starajmy się dowiedzieć jakie ma potrzeby i w czym możemy mu pomóc. Wsłuchujmy się uważnie w to, co klient ma mi do powiedzenia. Szukajmy dzięki temu odpowiednich rozwiązań dla niego. Wczujmy się w  rolę klienta i pomyślmy co on chciałby dostać jak i to czy sami chcielibyśmy również kupić oferowaną przez nas rzecz.

Warto, aby naprawdę włożyć w to trud. Udawanie, że jesteśmy zainteresowani klientem i tym co mówi, spowoduje nasze zniechęcenie. Klient także odczuje, że traktujemy go jak kolejnego petenta, którego chcemy się pozbyć jak najszybciej.

Obsługując klienta musimy wierzyć, że świadczone przez nas usługi lub sprzedawany produkt jest wart zainteresowania. Dlatego też wszelkie próby sprzedania coś na siłę i naciągnięcia klienta kończą się fiaskiem.

Ważne, aby w relacji z klientem być zadowolonym i uśmiechniętym. Entuzjazm wobec  niego  wprawi go w dobry humor. Sprawi to też, ze nasza obsługa będzie odbierana profesjo lanie i na najwyższym poziomie. Warto w trakcie prowadzenia rozmowy uśmiechać się, mieć życzliwy ton głosu, uważnie słuchać klienta.

Kolejnym, bardzo ważnym, aspektem w profesjonalnej obsłudze klienta jest dla mnie fachowość i znajomość produktu. To w jakim stopniu zaprezentujemy się klientowi wynika z naszych cech i sposobu bycia. Nawet wielkie zaangażowanie i entuzjazm na nic się zda jeśli nie wiemy nic o produkcie lub dziedzinie w której pracujemy. Dlatego tak ważne są szkolenia, które wdrążają nas w tajniki danej dziedziny. Duża wiedza i pewność w działaniu przychodzą z czasem, więc to jest naturalne, że początkowo  popełniamy błędy. To wszystko wliczone jest w aspekt szkolenia. Klienci często podchodzą do nowych pracowników z wyrozumiałością i otwartością, są dla nich milsi i chwalą ich osiągnięcia. Dlatego nie bójmy się mówić, że jeszcze czegoś nie wiemy, bo jesteśmy nowi i musimy dopytać.

Najważniejsze być szczerym i naturalnym. Dodatkowo wystarczy chęć uczenia się i zgłębiania wiedzy. Jeśli nie będziemy myśleć, że klient jest skaraniem boskim, a praca przy jego obsłudze to dopust Boży możemy odnosić sukcesy w tej dziedzinie.


A wy jakie macie zdanie w tej kwestii?

Nowszy post Starszy post Strona główna

0 komentarze: