Stres - przyjaciel czy wróg?

By | czerwca 04, 2018 15 comments
















Towarzyszy nam w wielu sytuacjach. Jest motywujący albo obezwładniający.  Może powodować u nas chęć do działania albo ucieczki. W dużej dawce jest bardzo niekorzystny dla organizmu i powoduje ogromne spustoszenia. Stres towarzyszy nam w wielu aspektach życia.


Każdy z nas doświadcza różnego rodzaju stresu w trakcie swojego życia. Wszelkie ważne wydarzenia jak i te mniejsze powodują różnego rodzaju emocje. Często sami przysparzamy sobie go dość samoistnie. Jak zatem radzić sobie z nim i wieść spokojne życiem?

Takie pytanie zadawałam sobie od dawna. Czułam, że często stresuje się niepotrzebnie i martwię na zapas. Aby jakoś poradzić sobie z tym zaczęłam brać udział w przeciągu ostatnich miesięcy w różnego rodzaju warsztatach związanych ze stresem oraz jego rozładowaniem. Już w listopadzie ubiegłego roku miałam przyjemność uczestniczenia w niezwykle merytorycznym spotkaniu z Panią Dorotą Nawrotek (trener grupowy, coach, wykładowca akademicki, właścicielką Obszaru Rozwoju) w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości. W trakcie warsztatów dowiedziałam się czym jest stres i jak mu przeciwdziałać. Pani Dorota w bardzo rzeczowy sposób wyjaśniła w jaki sposób należy zauważać objawy stresu u siebie oraz co robić, aby był on mniejszy. W trakcie spotkania nie została podana gotowa recepta na zneutralizowanie stresu ani inne gotowe rozwiązanie. Uzyskałam jedynie wskazówki, które  mogłam wprowadzić w życie. Spotkanie przebiegało w miłej, przyjaznej atmosferze. Po nim czułam się zrelaksowana i wysłuchana. Wyszłam również z pozytywną energią i przekonaniem, że ze stresem można sobie poradzić.

Również w pracy miałam okazję uczestniczyć w kilku szkoleniach związanych z trudnymi sytuacjami z klientem i radzeniem sobie ze stresem. Efekty można ujrzeć w tekście Trudny klient to prawdziwy skarb!”, gdzie podzieliłam się wiedzą związaną z obsługą trudnego klienta. W przypadku szkoleń wewnętrznych również muszę przyznać, że przyniosły one efekt. Dzięki wskazówkom przekazanym przez prelegentkę (psychologa) z firmy Include podeszłam do klientów w pracy w sposób bardziej empatyczny, wczuwając się w ich sytuację. Dzięki temu stres, którego doświadczałam zmniejszył się.

Zachęcam Was serdecznie do korzystania z różnego rodzaju szkoleń antystresowych. Ja miałam szczęście uczestniczyć w dobrych i darmowych szkoleniach związanych z tym zagadnieniem.  Jeśli tylko będzie się uważnym słuchaczem i weźmie się do siebie wskazówki można sporo zmienić. Wiem też, że nie zawsze jest możliwość uczestniczenia w szkoleniach prowadzonych przez psychologów lub coachów. Nie przeszkadza to jednak aby samodzielnie rozwijać wiedzę w tym temacie (do czego gorąco zachęcam) poprzez czytanie książek czy oglądanie materiałów na YT, słuchanie poadcastów i wiele innych rzeczy. 


Czy macie ulubione książki lub kanały na YT, gdzie można dowiedzieć się ciekawych rzeczy o stresie? Lub ogólnie o psychologii?

Nowszy post Starszy post Strona główna

15 komentarzy:

  1. rzadko myślę o stresie chodź jest od nieodłącznym elementem mojego każdego dnia niestety...
    ciekawy wpis! :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, dziękuję za odpowiedź ;) uważam, że można wiele dobrego zrobić ze stresem jeśli się nim odpowiednio zarządza. Ale to faktycznie bardzo trudne zadanie i wymagające wielu lat opanowania wręcz ;)

      Usuń
  2. Ciekawy wpis dla mnie on jest wrogiem bo ja się przejmuję wszystkim biorę do siebie wszystko bardzo i zapominam, że tam po drugiej stronie jest też drugi człowiek boje się oceny ciekawe zajęcia sama bym chętnie wzięła udział w takich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, dziękuje za wpis ;) Oczywiście nie tylko ty tak masz. Też długi okres czasu przejmowałam się tym co myślą lub powiedzą o mnie inni. Rozumiem cię zatem doskonale. Czy masz jakieś techniki, aby zapanować nad stresem? :)

      Usuń
  3. Za jednym razem stres to wróg bo nas paraliżuje Ale też i mobilizuje do dalszego działania. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz ;) A jak ciebie stres mobilizuje do dalszego działania? :)

      Usuń
  4. Ja zawsze stresuje się przed jakimś ważnym egzaminem :P
    Zapraszam na nowy post :)
    www.stylishmegg.pl/2018/06/biaa-sukienka-i-czerwone-dodatki.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie za komentarz :) a jak sobie radzisz z stresem przed egzaminami?
      PS. Post skomentowany również u ciebie :)

      Usuń
  5. Thank you for your kind words;) I hope you will stay on the blog longer. Do you have a blog? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oh, stres to moje drugie imię.. Nie ma dnia w którym bym nie miała dawki przypływu adrenaliny związanej ze stresem hehe;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawie napisane, ja na szczęście ostatnio mam mało stresujących sytuacji, ale wiele już za sobą więc wiem jak to jest. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że obecnie wiedziesz w miarę spokojne życie! W sumie każdy o tym marzy <3

      Usuń
  8. Ja się zawsze stresuję największymi głupotami więc myślę,że takie osoby jak ja mają ciężko w życiu niestety :D
    http://nkarolainn.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też tak miałam, ale nauczyłam sobie z tym radzić. Mam nadzieję, że tobie również się uda. Niestety, link do twojego bloga prowadzi mnie ... do mojego bloga :) Czy poprawisz link?

      Usuń
  9. Stres czasem się przydaje, pozwala nam się bardziej zmobilizować. Gorzej jeśli nas totalnie paraliżuje... Z psychologicznych pism polecam Charaktery oraz książkę 'Inteligencja emocjonalna' Daniela Golemana :)

    OdpowiedzUsuń